Fjärrvärmecentralen
En introduktion till kundcentralens komponenter, funktion och krav på underhåll
Om kursen
Kunden ställer allt högre krav på sina värmeleverantörer. Service av fjärrvärmecentralen bidrar till god komfort och ekonomi för kunden. Väl fungerande service är också en förutsättning, för att värmeleverantören skall kunna nyttja produktionsanläggningen på ett optimalt sätt med tanke på elproduktion, rökgaskylning (systemeffektivitet) och ackumulatorkapacitet. Service av fjärrvärmecentraler är ett bra sätt att skapa goda relationer och få nöjda kunder.
Kursen Fjärrvärmecentralen syftar till att ge en grundlig introduktion till kundcentralens komponenter, funktion, krav på underhåll, tjänster, kunder, marknad, funktion och villkor.

Passar dig som
- som arbetar med drift, tillsyn och underhåll av system för fjärrvärme och fri- och fjärrkylssystem.
Innehåll
- Fastighetens värmesystem
- Fjärrvärmecentralens uppbyggnad
- Energimätning och debitering
- Drift och underhåll
- Branschkrav
- Miljö och klimat
- Arbetsmiljö
- Utveckling och framtid
Förkunskaper
Gärna någon driftteknisk erfarenhet.
Målgrupp
Du kan vara ingenjör eller tekniker, driftledare, montör, servicetekniker, drift- och underhållstekniker, fastighetsskötare, projektör, chef, projektledare, energikonsult på energiföretag, VVS-företag, konsultföretag, kommunala bostadsbolag, tekniska kontoret på kommun, leverantör eller entreprenör m.m.
Kursledare
![]() |
Ronny Axelsson arbetar idag på Nowa Progress. Ronny har mångårig erfarenhet inom energisektorn och har bland annat arbetat som energispecialist. Under 20 år var han egen företagare med verksamhet inom värme, kyla och energieffektivisering. |
Kurstillfällen
Fjärrvärmecentralen
fr. 12 900 kr
exkl. moms
-
27-28 maj 2026
Stockholm
Platser kvar
-
3-4 dec. 2026
Göteborg
Platser kvar
