Skolbibliotek
Årets samlingsplats för dig som vill utveckla ditt skolbibliotek och din roll som skolbibliotekarie!
Välkommen den 11-12 november 2025 i Stockholm eller på distans.
Om konferensen
Skolbiblioteket är en nyckelresurs i elevernas lärande, men hur ser vi till att dess fulla potential tas till vara i hela skolans arbete? Under två inspirerande dagar samlar vi skolbibliotekarier, skolledare och andra som arbetar med skolbiblioteksfrågor för att dela erfarenheter, kunskap och verktyg.
Du får ta del av både forskning och praktiska exempel på hur skolbiblioteket kan bidra till ökad läslust, stärkt källkritik och digital kompetens, samt vad som krävs för att lyckas i samverkan med lärare och ledning. Konferensen lyfter också aktuella frågor och utmaningar i skolbiblioteksverksamheten för att ge dig förutsättningar att utveckla både din yrkesroll och verksamhet i takt med samtidens förändrade förutsättningar och krav.
I programmet möter du bland annat inspirerande exempel på hur skolbibliotek kan bli en integrerad del av undervisningen, bidra till skolans utvecklingsarbete och stärka läsintresset i socioekonomiskt utsatta områden.
Varmt välkommen!
Konferensen 2024 fick betyget 4,5 av 5 av deltagarna!
Ur programmet
- Skolbibliotek i förändring: organisera för bemanning, kvalitet och likvärdighet
- MIK och AI – källkritik och informationskompetens i en ny tid
- Samarbete som gör skillnad: skolbibliotekets roll i undervisningen och skolutvecklingen
- Forskning och framtidsspaning
Målgrupp
Konferensen riktar sig till dig som är skolbibliotekarie/bibliotekarie, bibliotekspedagog, skolledare/rektor och du som arbetar med skolbiblioteksfrågor i någon form.
Program
Årets konferensprogram är under arbete – ämnen och talare presenteras löpande.
-
- Vi är glada att välkomna tillbaka Cilla Dalén som i år medverkar på konferensen som moderator!
Cilla har lång erfarenhet av skolbibliotek på grundskolor f-9 och har fått flera utmärkelser för sitt arbete i den mångspråkiga förorten Tensta. Hon har också länge varit en tydlig representant för skolbibliotekariekåren. Nu har hon lämnat sitt arbete i skolbiblioteket men fortsätter att föreläsa och skriva. Cilla har bland annat gjort två böcker för alla som arbetar i skolan: Världens bästa böcker - läsglädje med ALMA (2022) samt Faktaboken i skolan - för läslust och lärande (2024).
Cilla Dalén, bibliotekarie, föreläsare och författare
-
- Så blev Nydalaskolan Årets skolbibliotek 2024
Om man tittar in på Nydalaskolan en helt vanlig tisdag kan man kanske se en skolbibliotekarie sminkad till ett godistroll, eller kanske som en bokbrännande censurivrare. På Nydalaskolan i Malmö utforskar man gränserna för vad ett skolbibliotek är och kan vara. Skolbibliotekarie Felix Sjögren och rektor Linda Masalkovski berättar om resan från ett rum med böcker till Årets skolbibliotek 2024, som utses av Nationella skolbiblioteksgruppen. Med utgångspunkt i deras starka tro på läsningens inverkan på social mobilitet organiserar och bedriver de ett skolbibliotek som inte bara är integrerat i lärarnas undervisning utan genomsyrar hela verksamheten.
- Hur skolbiblioteket kan bli en självklar del av undervisningen
- Skolbibliotekariens roll i skolans ledning och utvecklingsarbete
- Tips på aktiviteter som stärker läsintresse och delaktighet
- Vad är viktigt för skolbibliotek i socioekonomiskt utsatta områden?
Felix Sjögren, skolbibliotekarie, Nydalaskolan, Malmö stad
-
-
Linda Masalkovski, rektor, Nydalaskolan, Malmö stad
-
- Utdelning av priset Årets Skolbiblioteksorganisation 2025
För första gången delar BTJ ut priset Årets Skolbiblioteksorganisation som lyfter fram de organisationer som på ett föredömligt sätt bygger upp, utvecklar och använder skolbiblioteken i den pedagogiska verksamheten. Priset uppmärksammar organisationens insats för att skapa välfungerande strukturer och arbetssätt för skolbibliotek. Målet med priset är att synliggöra hur organisationers satsningar på skolbibliotek bidrar till elevernas lärande och kunskapsutveckling. Läs mer om tävlingen och nominera på BTJ:s hemsida.
-
- Läsning i en digital tid – boken, läsningen och andra medier
Den skönlitterära läsningen, både i och utanför skolan, har fått konkurrens av andra medier och digitala format. Julia Pennlert har under de senaste åren forskat på relationen mellan digital teknik, läsning och litteratur vid Bibliotekshögskolan, Högskolan i Borås. I sin föreläsning delar hon – med utgångspunkt i aktuell forskning – med sig av om hur vi egentligen kan betrakta och förhålla oss till boken, läsningen och relationer till andra medier, både i och utanför skolan.
- Digital läsning, digitala format för läsning – vad säger forskningen?
- Läsning, läsfrämjande och litteraturdidaktik – hur kan det höra ihop?
- Att forma framtidens läsare, för vem, hur och varför läser vi?
Julia Pennlert, universitetslektor, Bibliotekshögskolan, Högskolan i Borås
Julia Pennlert är disputerad i litteraturvetenskap, universitetslektor med inriktning mot läsning och läsfrämjande. I sin forskning intresserar hon sig för litteraturens, läsningens och litteraturförmedlingens villkor i det samtida digitala medielandskapet. På flera sätt kretsar hennes forskning kring litteratursociologiska frågor som handlar om hur mediala sammanhang påverkar hur och vad vi läser, hur digitala format för läsning växer fram och används och hur litteratur sprids och cirkulerar.
-
- Nio skolor – två bibliotekarier: så får Bollnäs det att fungera
Bollnäs kommun har nio kommunala grundskolor med 2500 elever, men bara 2 skolbibliotekarier – hur går det ihop? Josefine Tysklind och Anette Widenberg Helgesson som är skolbibliotekarier med ett samordnande uppdrag har i fem år arbetat med att organisera för en likvärdig skolbiblioteksverksamhet. Med flera kreativa läs- och skrivfrämjande projekt som når hela årskurser, väcker de elevernas läsmotivation och gör skolbiblioteket till en självklar del av undervisningen. Under föreläsningen får du tips kring hur du kan implementera ändringarna i skollagen om bemannade skolbibliotek, något som förväntas bli en utmaning för flera kommuner.
- Hur får man två skolbibliotekarier att räcka till för nio skolor?
- Hur kan man bygga upp organisationen kring skolbibliotek i en glesbygdskommun?
- Konkreta tips på hur man kan arbeta med skolövergripande skriv- och läsprojekt.
Anette Widenberg Helgesson, skolbibliotekssamordnare, Bollnäs kommun
-
-
Josefine Tysklind, skolbibliotekssamordnare, Bollnäs kommun
-
- Workshop: Skolverkets läslistor – inspireras, dela tips och ta med dig nya idéer
Skolverkets läslistor med förslag för undervisningen innehåller många intressanta böcker. Hur kan läslistorna användas för att ge tyngd åt bokrekommendationer till lärarkollegorna? Under denna workshop, ledd av Cilla Dalén, undersöker vi titlar från listorna, delar erfarenheter, och tipsar varandra om hur böckerna kan användas i undervisningen. Det blir ett pass där du får fylla på med inspiration och ta med dig konkreta idéer tillbaka till din egen verksamhet.
Cilla Dalén, bibliotekarie, föreläsare och författare
-
- Att bygga en långsiktig läskultur genom systematiskt arbete
Elever vill samtala om det de läser, inte bara läsa tyst för sig själva. Men hur gör vi det i praktiken? Hur kan läsning på mellanstadiet både vara språkutvecklande och en källa till gemenskap och glädje? På Centralskolan i Märsta har ett pedagogiskt årshjul tagits fram där läsningen inte glöms bort, utan tvärtom är en central del av det pedagogiska arbetet. I den här föreläsningen delar Ulrika med sig av konkreta tips och visar hur skolans systematiska kvalitetsarbete kan fungera som en ledstång för långsiktigt, kreativt och gemensamt läsfrämjande arbete.
- Hur bygger vi tillsammans en läskultur, både på skolan och i kommunen
- Så kan läsning bli en naturlig del av skolans systematiska kvalitetsarbete
- Tips på aktiviteter som stärker den sociala läsningen i mellanstadiet
- Hur dikter kan få en självklar plats i skolan
Ulrika Håkansson Kallin, Skolbibliotekarie, Centralskolan, Sigtuna kommun
Ulrika arbetar sedan fyra år som skolbibliotekarie på en flerspråkig F-9 skola i Märsta. Hon är även med och leder den uppskattade utbildningsinsatsen ”En läsande förskoleklass” i kommunen. Ulrika använder gärna poesi i sitt arbete, både för att skapa en gemenskap och för att få fler elever intresserade av litteratur. Våren 2025 tilldelades hon Svenska Akademiens skolbibliotekariepris för sitt hängivna arbete med att väcka läslust hos elever.
-
- Läsning som skolstartstradition i gymnasieskolan – inspiration och erfarenheter från ett långsiktigt projekt
Läsningen bland unga minskar, inte minst under sommarlovet. För att vända trenden valde Kullagymnasiet för över tio år sedan att ta initiativ till ett gemensamt läsfrämjande arbete. Läsning blev en prioriterad fråga för skolledningen och projektet ”Bada i böcker” skapades. Sedan dess har det varit ett stående inslag i uppstarten av varje nytt läsår. I denna föreläsning berättar skolan hur projektet är organiserat, vilka aktiviteter som ramar in läsningen och hur de håller i arbetet under året.
- Vikten av läsande förebilder och hur man kan lyfta fram dem
- Hur projektet stärker samarbetet mellan lärare och bibliotekarie
- Kringaktiviteter som engagerar och fördjupar läsupplevelsen
- Lärdomar och vidareutveckling av ett långsiktigt projekt
Jenny Bowman Lindell, bibliotekarie, Kullagymnasiet, Höganäs kommun
-
-
Annika Sjöslätt, lärare, Kullagymnasiet, Höganäs kommun
-
- Hur skolan kan tillgodose elevers digitala kompetens – skolbibliotekariens roll och samverkan med undervisningen
Vilken slags digital kompetens får elever utveckla i skolan idag och hur kan skolbibliotekarien vara en viktig resurs i att leda det pedagogiska arbetet vidare? Vad händer när AI är en del av vardagen och källmedvetenhet inte längre är så enkelt? Utifrån sin nyligen publicerade avhandling visar Christina Löfving hur elevers digitala kompetens behöver uppmärksammas mer än någonsin i skolan idag, men också hur det behöver tas ett samlat organisatoriskt grepp om uppgiften.
- Fallgropar och möjligheter – konkreta exempel från grund- och gymnasieskolor
- Källkritik som en del av alla skolämnen och hur det kan vändas till källmedvetenhet och aktiv medverkan i ett demokratiskt samhälle
- Källkritiska utmaningar i AI-eran
- Skolbibliotekarien som en enande pedagogisk resurs i nära samverkan med övrig undervisning.
Christina Löfving, fil.Dr. och universitetslektor, Göteborgs universitet
Christina har arbetat som lärare, IKT-pedagog och skolledare i många år och har utvecklat material om digital kompetens för lärare och elever. I dag är hon verksam inom lärar- och rektorsutbildning och har uppdrag för EU-kommissionen. Hennes doktorsavhandling ”Catering for Student Digital Competence – Teachers navigating the complexities of digital-infused education” fokuserar på elevers digital kompetens och skolans arbete inom området.
-
- Hur kan skolbibliotekarien förbereda och stödja eleverna inför gymnasiearbetet?
Gymnasiearbete är en 100-poängskurs som måste bli godkänd för att eleven ska få gymnasieexamen. För många elever är det en svår kurs med många individuella beslut och mycket enskilt arbete. I denna föreläsning delar Lena med sig av erfarenheter från ett arbetssätt där skolbiblioteket spelade en viktig roll i att rusta eleverna med MIK-kunskaper genom hela gymnasietiden, med gymnasiearbetet som tydligt mål.
- Hur hittar man källor till vetenskapliga uppsatser?
- Hur får man progression i arbetet med vetenskapligt arbetssätt?
- Vad gör lärarna och vad gör skolbibliotekarien i uppsatsarbetet?
Lena Moser, skolbibliotekarie (fd), Stockholm
Lena har arbetat som skolbibliotekarie i Stockholm i 18 år, med elever i alla åldrar från 6–19 år. De sista fem åren var hon verksam på en gymnasieskola med högskoleförberedande program, där hon hade en central roll i att bygga upp MIK-arbetet i nära samarbete med skolledning och pedagoger.
Boka
Skolbibliotek
fr. 5 480 kr
exkl. moms
-
11-12 nov. 2025
Stockholm alt. distans
Platser kvar
Boka tidigt för bästa pris!
Till och med 12 september: 5 480 kr
Till och med 10 oktober: 6 180 kr
Från och med 11 oktober: 7 180 kr
Pris för konferenspaket (lunch och fika) på 900 kr tillkommer för deltagare på plats. Samtliga priser är exklusive moms.
Utställare och samarbetspartner
På plats eller på distans
Konferensen hålls den 11-12 november 2025 i Stockholm eller på distans. Väljer du att delta digitalt har du samma möjlighet att ställa frågor och diskutera med föreläsare och andra konferensdeltagare.
Vill du vara med på plats?
Vi syns i centrala Stockholm.
Letar du boende inför konferensen? Här hittar du våra avtalshotell >
Vill du vara med på distans?
Ta vara på möjligheten att delta från ditt eget skrivbord. Konferensen livestreamas. Du behöver inte ladda ner programmet på din dator!
Du får en länk till konferensen och instruktioner ca. en vecka innan start.
Varmt välkommen!
Sagt om konferensen
Mycket matnyttig information och fick min tankeverksamhet att gå igång ordentligt.
Bra upplägg med variation på goda exempel och föreläsning.
Intressant, spännande och viktigt! Mycket att ta med mig för att utveckla arbetet i skolbiblioteket.
Inspirerande föreläsningar, bra stämning, trevligt, med lagom tid att nätverka.
Intervjuer med talare på konferensen
I vår intervju med Memme Chatfield, talare på konferensen 2024, får vi ta del av den nyckelkompetens hon anser vara avgörande för elevernas framtid. Intervjun hittar du här >
Åsa Lundholm, talare på konferensen 2024 delar med sig om vikten att öka läsmotivationen hos elever. Läs intervjun med henne här >